To top

A gamification alkalmazása a kiberbiztonság területén

nov 17

A gamification alkalmazása a kiberbiztonság területén

Az ember játszó lény, minden jobban megy, ha közben játékban érezzük magunkat. A játszva tanulás természetesen a pedagógiából jön, de mint oly sok más, kezdetben gyermekeknél alkalmazott oktatási technika, rendkívül hatékonynak bizonyult felnőttek esetében, sőt vállalati képzési környezetben is jól működik. Speciálisan erre a célra kialakított rendszerét nevezzük gamification-nek, amit magyarul játékosításnak vagy játékszerűsítésnek lehetne fordítani. Lényege, hogy olyan játékelemeket viszünk be a tréningbe, amik merőben megváltoztatják az egész képzés élményét, játékos versengéssé és eredményes együttműködéssé teszik.

A kiberbiztonság területén nagyon nehéz az alkalmazottak képzése, mert magának az alapkoncepciónak a szükségességét is sokszor kételyek övezik. Jellemző, hogy a kockázatot alul-, óvintézkedéseik hatékonyságát pedig túlbecsülik, így akadályokba ütközik megértetni velük intézkedéseik vagy éppen tétlenségük esetleges súlyos következményeit. Pedig ez nagyon fontos: a Gartner szerint a hekkerbetörések 85 százaléka emberi gondatlanságra, mulasztásra vagy felelőtlen viselkedésre vezethető vissza.

Éppen ezért megfelelő eszköz a gamification a kiberbiztonsági képzéseknél: hihetetlenül hatékony abban, hogy a munkavállalók megtanulják és betartsák a lefektetett szabályokat. Ezt úgy éri el, hogy a különböző cselekvésekért jutalmakat helyez kilátásba, például pontokat lehet kapni, valamilyen időközönként pedig eredményt hirdet a legjobban teljesítő „játékosok” között. A két alapkő tehát: a jutalom és a versengés.

Sokan elsőre komolytalannak tartják az egész koncepciót, nekik üzenjük, hogy nagyon komoly nagyvállalatok alkalmazzák sikerrel a gamification technikáit. A világ egyik legnagyobb autógyára, a Ford Motor Company kanadai leányvállalata kiváló példa a játékosítás sikeres alkalmazására. A vállalat biztonsági, ügyfélszolgálati és értékesítési területen is hatékonyan alkalmazza: a Bunchball által szállított megoldás használatával online közösséget hoztak létre, benne szintekkel, kitüntésekkel és trófeákkal, amik az allkalmazottak közötti baráti versengést támogatják. Az érdeklődés óriási volt: a rendszer megnyitásának első napján százezren jelentkeztek az új programba. A Deloitte, amely nemcsak tanácsadásban, de üzleti kiberbiztonsági megoldások terén is világelső, vezetői (DLA) programjában olyan sikerrel alkalmazta ezen technikákat, hogy a több tucatnyi kurzusból és tréningből álló képzés idejét csaknem 50 százalékkal tudta lerövidíteni. A cég képviselői szerint ez úgy történhetett, hogy a dolgozók barátságos hangulatú közösségi versengése és jutalmazási rendszere arra sarkallta az alkalmazottakat, hogy vágyjanak arra, hogy a biztonság bajnokai legyenek. A Deloitte szerint a kiberbiztonság területén a gamification abszolút felfutóban van és a jövő egyik komoly potenciált rejtő megoldása lehet.

A gamification, azaz a játékosított képzés technikája lehetővé teszi az alkalmazottak nagyobb mértékű bevonódását, így eléri, hogy komolyabban vegyék a kiberbiztonság kérdését is. Különösen hatékony a fiatalabb kollégáknál és az újonnan felfedezett tehetségeknél, ami azért is hasznos, hiszen így ők már egy egészen más viszonyulást sajátítanak el.

Habár a biztonsági rések, betörések és szivárgások sosem küszöbölhetők ki teljes mértékben, a vállalatok rengeteget tehetnek a kockázatok csökkentése érdekében. Kezdve az alkalmazottak megfelelő képzésével. Az adatok védelme érdekében a szervezeteknek innovatív módszereket kell alkalmazniuk – amilyen a játékalapú tréning is – ahhoz, hogy elérjék, bevonják és tanítsák az embereket, akikkel dolgoznak. A kiberbiztonság nem játék, nagyon is komoly dolog. Ahogy az alkalmazottak kiképzésének játékos formája is.

Blog
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.